Bloggen

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2009

Träningsdag i Finspång

Av Ewa - 22 augusti 2009 00:43

Imorse åkte grabbarna, Niska och jag till Finspång, Mia ringde mig i torsdags och undrade om jag ville ha ett nytt vinkelspår efter förra helgens surriga resultat, hon skulle i så fall snitsla ett spår i god tid för att vimplarna inte skulle ge av sig någon doft. Kan man tacka nej till sådan service?? Nej, naturligtvis inte!

 

Halv elva var vi på plats, helt enligt planeringen, och vi började med att lägga spåren. Meningen var att jag skulle lägga två kortare spår eftersom jag är barnsligt larvig för att irra bort mig , men när jag la det första spåret kändes det rätt ok och det blev hyfsad längd på det. Det andra spåret vart lite kortare. Sedan strålade vi samman på klubben igen men istället för att köra det sedvanliga uppletet, så tog vi en fika istället. Mia överlämnade en uppflyttningspresent till oss, en påse med en massa smaskigheter för såväl Niska som mig . Så gulligt av Mia och Irma !!!



Uppflyttningspresent - till glädje för oss båda!

 

Sen var det då dags för Niska att få gå sitt knixiga spår och hon var naturligtvis på hugget vid starten. Idag så hade jag minsann inte glömt att ta med min spårhandske, så idag gick det i kontrollerad fart. Mia kunde i lugn och ro gå bakom och plocka in snitslarna vartefter. Mia hade lagt in många vinklar och gått över på lite knöliga ställen såsom rishögar. Niska var inte av samma åsikt här, varför gå över om man kan gå runt ? Hon har emellanåt ett väldigt nonchalant sätt att spåra, att vara noga är inte hennes grej liksom... Hon fixade spåret riktigt hyfsat men på den senare delen av spåret, ja då var hon väääldigt trött!

 

Efter Niska var det då dags för Irma att få spåra lite. Det är en fröjd att iakta Irmas spårarbete: hon är noggrann, har ett bekvämt tempo och vid tapp söker hon snyggt bakåt efter spåret. Första spåret gick bra, endast lite svajigt i början – det var nog ganska svårspårat idag (först nattens hällregn och sen stekande hetta idag) och sista pinnen gick hon oturligt nog över. Sen var det dags för spår nummer två och precis som på det första spåret så gick upptaget strålande . Alla pinnarna hem och hon följde ”lydigt” mitt spår när jag traskat runt en trädstam för att sen vinkla snett bakåt..


Lunchdags!

Nu började hungern sätta in och vi åkte till en ”korv-mojje” utanför Viberga och hämtade med mat som vi åt uppe vid klubben.


 

När vi smörjt kråset återstod det "bara" lydnad. Niska och jag var först ut och tankspridd matte som jag är så glömde jag kvar alla nödvändiga attiraljer i bilen - suck, bara att gå tillbaka och hämta... Niska fick börja med framåtsändandets delmoment att galoppera ut till punkten. Skickade henne under fotgående och det blev fin galopp ut, därefter fick hon gå ett saktagående från punkten vilket även det gick bra, lugnt och fint tempo. Med Mias hjälp kom jag igång lite med att att markera grupp och brytningspunkt, något som jag tills idag inte riktigt smäktat med att göra själv – men det är nog hög tid nu efter allt slit med delmomenten.  Efter detta skulle jag pröva på lite ff, men det gick inget vidare (läs urdåligt) – antagligen var inte det föregående momentet tillräckligt nog för att ersätta vår traditionella urblåsning... Gick emellan och körde en inkallning med ställande för att sen nöta stadga i sitt resp. ligg – grunda, grunda, grunda! Eller som det sades på SBS-lägret: ”sitt är sitt, ligg är ligg – read my lips!” Även hopp, skall och kryp utövades, med ganska bra resultat, innan jag kunde avsluta med det fria följet som NU gick kanoners!

 

Avslutningsvis var det Mia och Irmas tur. De började med framåtsändandet som gick riktigt bra, precis som det efterföljande fria följet. Sen övades det på sligg dvs läggandet under inkallning  , här hängde inte Irma med riktigt i svängarna men med lite träning kan det nog bli riktigt bra. Riktigt bra idag var också det avslutande krypet. Mia har kommit på ytterligare en variant för att få fram Irmas fina krypteknik, nämligen genom att använda targetsticka. Det såg riktigt bra ut!


 

Avslutningsvis vill vi säga tack till Finspångsbrudarna för en trevlig träningsdag !

 
 
Ingen bild

Irma

24 augusti 2009 23:15

Tack själv för två suveränt lagda spår en massa hjälp på lydnaden. Du har erövrat nostargetmedaljen. Jag va helt slut efter vår träningsdag. Det måste vi göra om.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 31 december 2011 12:01


Bloggen flyttar: http://rosconis2.wordpress.com/           Gott Nytt 2012!!! ...

Av Ewa - 15 september 2011 23:33


Livet rullar på, alldeles för fort känns det som.... För sönerna är skolan nu i full gång och läxorna duggar tätt, dessutom har innebandysäsongen satt fart med två träningskvällar per barn och vecka. Naturligtvis innebär det en liten minskning när de...

Av Ewa - 20 augusti 2011 23:30

Igår var det EFiT. Det var också den blötaste fredagen på väldigt länge...         ...

Av Ewa - 18 augusti 2011 23:00


Överskriften med utropstecken är motiverad - det var inte igår som jag var på klubben och tränade.... Vi hade stämt träff med Mats. Han jobbar och bor i stan en tid framöver, så det lär nog bli en del samträningar under tiden :)   Niska och Ivan ...

Av Ewa - 13 augusti 2011 19:48

Frågar man Niska om de två senaste veckorna kännts som en evighet, så svarar hon säkerligen ja på den frågan!! Igår var det dags att klippa bort stygnen och i och med detta så slipper hon också tratten. Hon verkade fatta ganska snabbt att hon var "fr...

Ovido - Quiz & Flashcards