Bloggen

Alla inlägg under oktober 2010

Av Ewa - 30 oktober 2010 23:08

Godis eller bus??? De flesta svarade godis och sönerna tillsammans med några kompisar kom hem med välfyllda påsar efter ett lyckat "tiggarstråk".....


 
Mina söta söner!!!   


Själv ägnade jag eftermiddagen åt något mer seriöst! Så var tanken i alla fall...


Niska och jag for ut till skogen för att träna spår och upplet. Det sistnämnda roade vi oss med innan det var dags att gå spåret och det funkade bra. Hon hittade de fem första föremålen enkelt men fick jobba lite mer för det sista, vilket hon gjorde med en outtröttlig energi!


Spåret då? Jisses säger jag bara! Eftersom det har fungerat väldigt bra den senaste tiden, så har jag väl blivit lite insnöad, trott att det skulle vara Autobahn från och med nu... Men icke sa Nicke! Det började redan på upptaget, hennes första klockrena bakspår som var så klockrent att hon nästintill vägrade att byta håll när jag efter en stund satte P för hennes framfart. Till sist kom vi iväg på rätt håll, men så flängigt! Å bråttom hade hon, skulle kunna tro att hon hade eld i baken. Till sist samlade jag upp henne ordentligt, endast en meter lina och ett jäkla motdrag för att försöka dämpa tempot....


Vi kom till slutet men missade två pinnar och säkert några vinklar också för den delen. Niska var naturligtvis kanonnöjd med sin insats och njöt av att få tjaggla sin boll i magen på sin matte....  


         
Mys med matte   ::   Varm och flåsig


I efterhand så kom jag på att jag sett en häst uppehålla sig mot det håll som blev bakspår, inte helt omöjligt att ekipaget passerat på samma ställe på stigen som fanns där, men åt motsatt håll. Spekulationer!!

Nästa gång kommer det säkert att gå kanoners igen - hoppas jag!


Nu ska jag ställa tillbaka klockan en timme och krypa tills kojs, herregud vilken lång nattsömn jag kommer att få   

Av Ewa - 23 oktober 2010 21:48

 
Niska en härlig morgon förra helgen...


Förra helgen var det kallt och frostigt vitt, men fasen så mycket bättre än det gråmulna och blöta väder som det bjöds på idag!! Men varför klaga på vädret?? Inte mycket att göra åt det mer än att klä sig rätt!


Idag tränade vi tillsammans med Mats och Ivan. Vi startade med upplet på en gammal nedlagd åkersplätt och det visade sig vara ganska svårt i det halvlånga blöta gräset, speciellt för Niska som forcerade fram i ett alldeles för högt tempo..., vroom!!


 
Niska väntar på leta-kommandot


Två kortare lydnadspass var blev det efter lite intag av värmande kaffe. Mats hade lagt om sin träning till viss del och det såg riktigt bra ut, bara att hålla i!! Min lilla hoppetossa får jag också vara nöjd med, mycket fungerade bra idag - men vart har vårt fina kryp tagit vägen???? Idag var det "jättefina" skutt med rumpan....


 
Ivan bjöd på lite bus...

Av Ewa - 17 oktober 2010 23:44

... men nu sitter jag här klockan 23.45 en söndagkväll och inser att det är viktigare att hoppa i bingen...! Satte mig vid datorn vid nio-tiden och skulle "bara" uppdatera ett par sidor där jag är webmaster - så kan det gå, ibland tar det längre tid än väntat!


Lägger i alla fall upp den lilla störda filmen på vår knasiga katt Mille... Kastade in den på FB ikväll, men en sån här kvalitétsfilm kan man väl se många gånger om???? 



Natti natti!!!   

Av Ewa - 10 oktober 2010 20:30

Jag hade med facit i hand satt lite för höga mål den här helgen, det var mycket som skulle hinnas med som inte blev gjort..... Men ibland räcker tiden helt enkelt inte till och ibland så inträffar något man inte räknat med.




 
Min lilla goa arbetsmyra   


Av det planerade skogsspåret blev det inget av, men vi gick ut på eftermiddagen och tränade lite lydnad i alla fall. Bättre lydnad än ingen träning alls! Hon är HET, min lilla madame, men skötte sig rätt hyfsat i alla fall. Hennes arbetsglädje är det inga fel på i alla fall, tänk om jag bara hade haft hälten - då hade jag nog kunnat luta mig nöjt tillbaka i stolen och konstaterat att allt jag skulle ha gjort blev gjort...   


Imorgon är det måndag igen. Lite mjukstart, jobbar bara till klockan tre för sen är det dags att gå på utvecklingssamtal i skolan. För övrigt blir väl det mesta sig likt; jobba, äta och i viss mån sova  Hund och katt håller igång på sitt sätt - Mille  får nog se upp när nästa hund flyttar in, alla har nog inte lika stort överseende som Niska....


 
Elaka Mille & Snälla Niska

Av Ewa - 3 oktober 2010 00:13



Niska visade på en liten lätt hälta i ett framben när hon gick på grusväg, på asfalt och gräs märktes inget. Märkligt! Undersökte tassen men kunde inte hitta något sår som spökade.... Jag hoppas att några dagars vila kommer susen!


Någon hund som det var fart på idag var Marmaduke . Vi såg han på bioduken idag, sönerna och jag.

Av Ewa - 1 oktober 2010 23:06

 
Om drygt en månad bär det av till Köping för en föreläsning som kommer att bli mycket intressant!! Så från och med den femte november kommer det att vara tyst på lydnadsplanen . Skämt åsido, så naiv är jag inte, men en dos goda råd och lite inspiration när det känns problematiskt i träningen är väl aldrig fel???




Ovido - Quiz & Flashcards