Bloggen

Alla inlägg under juli 2010

Av Ewa - 29 juli 2010 18:23

Så har jag nu avverkat en dag på jobbet, egentligen har jag semester denna vecka också, men det hade "kört ihop sig" lite... Jag kompenserar denna dag med att ta ledigt nästa fredag istället, vilket passar bra eftersom det är tävling både lördag och söndag - å lite sovmorgon vill man ju gärna ha!


Idag har det varit riktigt grått och trist, småregnat hela dagen - plötsligt känns semstertrippen till Blekinge så avlägsen... Nu är det slut på salta dopp från bryggor och klipppor....


  

Vattenapporten av plast har bytts ut mot tungapporten. Å faktum är att vi legat i och tränat riktigt ordentligt! Just nu är vi inne i en "bra fas" lydnadsmässigt, det mesta fungerar skapligt och framför allt så känns det kul och inspirerande just nu (vilket säkert hänger ihop med vartannat...)


Spåret är nog det som känns mest bekymmersamt för stunden... Jag upplever det som om Niska blivit om än mer slarvig när det gäller att följa spåret, hon tar sig visserligen fram men kör sitt "eget race" bitvis. Till exempel: att istället för att ta spåret på rätt sida om stenen, så kan hon mycket väl gå runt på fel sida för att sedan gå på spåret igen. Mycket fladdrigt! Jag kör godis i spåret bitvis, men kan inte direkt påstå att det gör henne mer spårnoga.


Imorgon ska vi till Tranås för en riktig genomkörare, det ska bli kul! Nu är det dags för ett lydnadspass på hemmaplan, lite duggregn får väl inte förstöra planeringen???


 

Av Ewa - 21 juli 2010 13:10

Semestertrippen i Blekinge går mot sitt slut, imorgon rullar vi hemåt igen. Hoppas att hemresan går bättre än vad den gjorde på väg ner... Vi fick punktering på E22:an ca 3 mil från Kalmar, snacka om en olustig känsla när punkteringen var ett faktum: vad gör vi nu? Hur f*n ska vi ta oss härifrån??? Zedde ringde assistancekåren som var på plats en timme senare men strulet upphörde inte i och med detta - reservhjulets fälg passade inte!! Som tur var fanns det en däckfirma som fortfarande inte stängt för dagen och som hjälpte oss att kränga över reservdäcket på den befintliga fälgen som klarat sig. Tre timmar senare var vi på väg igen och kom ner till campingen i sista stund.


   
Trubbel, trubbel...


Dagen efter la kylskåpet av men turligt nog fanns det ett i passande storlek på Elgiganten i Karlskrona. Sen vände det och det har blivit en kanontripp.


Det är märkligt att man kan njuta av att sitta och bara va, hemma skulle det inte fungera speciellt länge. Vi har dock inte bara suttit och häckat på våra breda, nej då - vi har gjort lite dagsturer också, solat, badat, spelat spel, fiskat och mer därtill. Jag har dessutom varit flitig och tränat lydnad med Niska.


 
Här tränas det!


Det fanns en riktigt fin park med stora träd som skuggade i värmen strax utanför campingen, lyxigt! Hon har varit riktigt duktig här nere, men igår verkade hon lite loj(!) och var inte lika fartfylld som brukligt är. Det var nog värmen som tillfälligt tog musten ur henne, vid det svalkande badet efteråt var hon lika alert som vanligt.


 
Niska avvaktar hoppet från bryggan i väntan på apporten!


Niska har fått mycket beröm av folket här på campingen, att hon är så lugn och fin. Tillsammans med Mille  har de nog varit det mest omtalade paret här. Många har stannat och plåtat dem, de kanske vill ha bevis på att hund och katt kan vara goa vänner!


 

Best friends!







Av Ewa - 14 juli 2010 11:18

Äntligen, Niska har börjat löpa!! Det innebär att inte löpet sätter några käppar i hjulet när det gäller höstens tävlingar. Jag har anmält mig till två i augusti och får nu hoppas på tur i lottningen!


Spåret som vi la tidigare i veckan när det var så himla varmt, var verkligen besvärligt! Både Niska och jag höll på att gå på knäna emellanåt.... Hon tog sig dock från start till mål men missade två pinnar som hon helt sonika gick över. När vi nått slutet och jag fixade med linan, ja då hittade hon en lerpöl att lägga sig i...., fy vad hon stank! Som tur var så fanns det badmöjligheter 5 minuter bort där hon fick svalka sig och bli ren igen.



Niska efter sin lerinpackning... 


Sen dess har vi inte tränat ett dugg, vare sig lydnad eller spår, vi har riktat in oss på att överleva värmen! De enda aktiviteterna vi har ägnat oss åt är bad och simning. Niska har en gul plastapport som hon har när vi badar men som hon annars brukar rata helt. Dessa dagar har hon vid varje promenadtillfälle gått och hämtat den istället för favoritslangen - hon talar alltså om vad hon vill !


 
Niska simmar med lillhusse Pontus   


Igårkväll öppnade skyarna sig med dunder och brak och det var mer än välkommet! Ska försöka hinna lägga ett spår ikväll nu när temperaturen är mer behaglig, men nu först skall husvagnen fixas - imorgon rullar vi iväg!

Av Ewa - 9 juli 2010 17:01

Sitter i skogen och bloggar, är dock inte så idylliskt som det kanske låter… En jäkla massa onödiga djur finns i vår natur och nyss sköt jag iväg en liten fästing från min arm – på Niska plockade jag fyra efter den lilla rastningsrundan, hur många ska det då inte bli efter spåret???


 


Värmen är påtaglig men vi har hittat en liten skön plats i skuggan och väntar nu på att spåret ska ligga och dra. Funderar lite på om jag ska anmäla oss till något spår i höst men jag är rädd för att löpet blir under augusti och då är 3 av de 6 tävlingar jag sett ut borta. Skit det där med löp!


På lydnadsfronten har vi kommit in i ett bra ”stim”, det mesta fungerar hyffsat. Det känns inte omöjligt att anmäla oss om man säger så. Sen är det ju naturligtvis dagsformen som spelar in när tävlingsdagen väl kommer, men är det riktigt varmt har vi nog större chans att lyckas .

I förrgår var Mia och Irma förbi en sväng och vi körde en pas lydnad på ”min plan”. Överlag kändes det riktigt bra men Niska var lite ”fibblig” med tungapporten, såg ut som om hon hade lite problem att få ett bra grepp om den… Kanske spelar den avslagna hörntanden en roll, kanske inte… Hela hennes tanduppsättning ser galen ut, nästan alla toppar på hörntänderna har spetsen gått bort på. Hon är inte försiktig med det som hon stoppar i munnen.


Roligast var nog när vi tränade henne att sitta tungt och vänta när jag gick iväg. Mia höll sig i höjd med Niska och klickade under sträckan då jag gick bort ifrån henne och naturligtvis bara när hon satt fint. Vid klicket var det meningen att hon skulle få resa sig och ta den godisbit jag lagt ut bakom henne. Men inte då; hon rätade på ryggen och stirrade på Mia varje gång, reste sig inte och tog godiset förrän jag sa varsågod.


Näpp, nu hinner jag inte sitta här längre, nu ska selen plockas fram. Vi har en svettig stund framför oss!!


Av Ewa - 7 juli 2010 16:28

I söndags, mitt på dagen när det var som varmast, åkte Niska och jag till Norrköping för att träna tillsammans med Mia & Irma. Det var länge sedan sist och det var kul att ses igen!


 
Mia & Irma


För att hundarna skulle vara något så när i lugnt arbetstempo startatde vi med ett uppletande. Niska var lite vänsterdragen idag och de raka skicken var sällsynta - ett tror jag vi fick till. Det märktes på såväl Niska som Irma att det var lite slitsamt i värmen.


      Niska på mellanstegen - lite lugnare så!


Ute på lydnadsplanen var det inte svalare. Hundarna var med på planen och fick ligga i skuggan bakom skjulet emellan momenten. Vi hann att gå igenom en hel del moment och överlag var jag nöjd med vår insats. Den stora stegen vållade dock bekymmer.... Hon skuttade glatt upp på den men vart orolig då den var så hal och kastade sig ner när hon nått toppen (tydligen nya plankor). Vi provade en gång till men det ångrade jag snabbt - på mycket darriga ben kom hon dock över till andra sidan så jag kunde lyfta ner henne....


Avslutningsvis fick hon ta den mellanstora stegen och det var inga bekymmer som helst. Hon tog nog inte illa åt sig, men jag lär ju va skitnervös nästa gång vi provar den stora igen...  


   
En dag som denna gick det åt vatten!!


Någon som lyckades bra denna varma dag var Sassa och Wisca, de var och tävlade elitspår i Mjölby och snodde hem hela föreställningen med cert och seger - Grattis!!


 
Sassa & Wisca

Av Ewa - 3 juli 2010 20:42

Äntligen semester, som jag har längtat!!! Sista veckorna har varit slitsamma på jobbet och det har blivit en hel del övertid vilket gör ALLT annat lidande, hundträningen också… Fast på helgerna har  vi faktiskt legat i och fått till en massa bra träning 


För några veckor sedan var vi i Tranås och tränade tillsammans med Mats och Ivan. När vi kom dit var spåren redan utlagda – lyxigt, sånt gillar jag ! Niska fick ett spår som gott och väl höll högrelängd och spårade riktigt bra, trots att vi knappt spårat något i vår… Hon var faktiskt väldigt sansad, det brukar allt vara mycket hårdare drag i linan. Likaså på uppletet – riktigt städat på stigen emellan skicken. Hon hittade alla föremålen snabbt och enkelt. Som avslutning blev det lite träning på Tranås BK som också gick över förväntan. Pricken över i:et blev stegen – vi som mörtat på mindre träningsstegar vågade oss denna dag på den stora. Lite knackigt gick det första gången - jag styrde och ställde med godis, hon gick med lite darrig stil. När jag skippade godiset och lät henne traska över i egen takt, ja då vart det flyt och stil på det hela.


   


Helgen efter denna var jag ute med Sassa och spårade, vi körde upplet med alla tre hundarna i väntan på spåret och vad duktiga dom var!! Hade domarna vart på plats hade de fått vifta med 10:orna Spåret gick även denna dag bra, några mindre tapp som var tydliga för mig att upptäcka och Niska jobbade bra tillbaka vid dessa.


Midsommarhelgen spenderades på Jogersö camping till sammans med goda vänner.  Såväl katt som hund var med. Att Niska inte skulle vara till bekymmer, det visste vi ju redan – men Mille… Men det gick kanoners med den lilla kattrackarn! Niska njöt i fulla drag att bada i havet och till och med jag badade. Premiär och dessutom i havet – inte illa av en badkruka!


            
   



Vi kommer att vara hemma ca en och halv vecka innan vi drar iväg med husvagnen då Zedde har en veckas beredskap från och med onsdag, och jag ska försöka få till en massa träning träning. Har funderat lite på att anmäla oss till några högrespår under hösten, men då måste jag sätta fart ordentligt. Riktigt ordentligt!

Ovido - Quiz & Flashcards