Bloggen

Alla inlägg under juli 2011

Av Ewa - 30 juli 2011 22:50

Nu när vi på allvar kommit igång med träning i såväl skog som på lydnadsplan, ja då är plötsligt olyckan framme... Så istället för att blogga om de lyckade spåren vi fått till de sista dagarna, de fräscha gyttjebaden som Niska fixat till sig i skogen  :


        


eller de mysiga skogspromender i svampskogen med husse, där Niska har varit lite av en rapporthund (vilket okså tog ut sin rätt, lite vila mellan varven gick åt  ):

 


alla de uppletanderutor hon forcerat:

 


för att sen kanske ta ett svalkande bad...

 


... så får jag istället blogga om att vi tar några veckors uppehåll på grund av skada.... 


 


Inget kul alls, väldigt synd om Niska!!!
Det var millimeternära att senan gått av, så tur i oturen kan man lugnt säga!! Nu hoppas vi på snabbt tillfrisknande!!


Av Ewa - 24 juli 2011 14:01

Har nu på morgonkvisten fixat till en del fotoalbum online. Min gamla hederliga Pixbox-sida verkar ha strulat ordentligt och jag upptäckte att 35(!!!) album från tidigare datum hade försvunnit  och nu höll på att återställas.... Inget meddelandet har kommit från Pixbox angående det inträffade problemet, men när man läser forumet kan man se att detta  problem inträffade under vårkanten. Många irriterade röster hördes där, eftersom de fortfarande inte hade fått tillbaka sina album. Jag kan antagligen glömma att mina gamla album dyker upp igen....


Därför har jag nu på prov börjat testa Fotobojan.se. Inte lika snyggt, men är det stabilt så känns det bra!! Ett litet aber är att man får gå in och kommentera sina egna bilder för att få bildtext, men egentligen inget stort problem. SÅ - nu har jag fått skriva av mig lite!! Nu blir det en sväng till Maxi för att köpa blomjord och en ny Bia-bädd till Niska  


 
Semesterbilderna (en del av...)


 
Igår var det Ett Foto i Timmen

Av Ewa - 23 juli 2011 19:44

De senaste två kvällarna har jag suttit på altanen, sett skådespelet på himlavalvet och hört åskmullrets försök att överrösta regndropparnas smattrande på altantaket. Facinerande!!! Däremot är det otäckt vilka konsekvenser det kan få, det är mindre trevligt...


 
I gatlyktans sken - en vy från altanen  


Igår fick Niska jobba lite i selen igen, dock inte i skogen denna gång. Istället blev det spår på klippt gräsmatta med övergång på asfalterad väg. Lite á la IPO. Lite drygt 300m långt bara. Det var lite småfuktigt efter nattens regn så det var lätt och se vart jag hade gått, därmed lätt att kolla damens exakthet i spåret. Minsta tecken på att yra omkring med hög näsa, så blev det stopp - när nosen fokuserade i backen, ja då hängde matte på . Det kändes riktigt bra idag och jag hoppas på att hon hade en dålig spårdag sist!


Lite lydnad fick vi också till i väntan på spåret och hon jobbade på med fin attityd i värmen. Bra fart, inget ljud - lovely !!


 
Niska pustar ut i värmen


Idag har vi haft lite av en vilodag: uppletande samt 4,5km powerwalk mitt på dagen. Den promenaden tog i den kvava åskvärmen kan jag lova, phuu....  



Av Ewa - 21 juli 2011 20:19

Ja, den frågan har jag ställt mig ett par gånger under semestern!!! Det är ju fullt upp jämt och jag hinner aldrig med det som jag tänkt mig.... Full fart på hundträningen har det oxå varit, Niska är inne i ett trevligt "tränings mode" om man nu kan kalla det så. Hon känns otroligt lugn och balanserad är i stort sett tyst, endast något enstaka ljud ibland - och det känns riktigt kul att träna. Förståss!!!


I förrgår hade vi en träningsdate med Mats, Ivan och Bizette här på hemmaplan, mycket trevligt! Vi började med att lägga ut ett spår till varandra och medan dessa låg till sig fick Bizette ett litet valpspår och de vuxna fick rusa av sig i uppletsrutan. Niska jobbade på bra och hade riktigt hyffsade avlämningar på stigen också. Förr var det alldeles för snabbt tempo och mycket spring vid de första skicken, men numera håller hon ett bra tempo redan från start.



Niska iväg ut för att leta grejer!


Ivan skötte sig också bra, precis som lillasyster Bizette gjorde med sitt valpspår. Oj, vilken liten spårnäsa !! Sen var det dags för de stora att spåra och Niska, som fått ta igen sig lite efter uppletet, fick börja. Jag vet inte vad jag ska säga om spåret, förra spåret fick sig en upprepning om än med ännu sämre resultat... Nu blir det till att ta en diskussion med sig själv (eller någon annan), och komma på någon fiffig lösning. Kanske spåruppehållet varit alldeles för långt, kanske spår också är en färskvara...?? Man får ingenting gratis här i världen, det gäller att nöta på - och nöta RÄTT!


Ivan fick en liten besvärlig start i sitt spår med tanke på de damer som knallade runt i jakten på det gula guldet. Ivan såg lite lost ut, men kom igång efter en liten kort stund och sedan flöt det på bättre!


Sen packade vi ihop och styrde kosan hem till mig där Zedde dragit igång grillen. Under middagen velade vi lite - skulle vi orka med att träna lydnad sen??? Latmasken fick på nöten och aktiviteterna fortsatte. Mats visade upp lite smått och gott med Bizette, och det såg verkligen rart ut. En liten alert och uppmärksam liten tejja


  
Mats & Qbaz Bizette


Niska fick träna lite av varje: framåtsändande, metallapportering, kvarliggande (vid inkallningen) och fritt följ. Jag var supernöjd med henne och hoppas att vi kan få till många mer träningspass med den sinnesstämning hon hade idag. Då kommer lydnadsträning bli kul, riktigt kul, kan jag lova


 
Niska under fritt följ med god kontakt och knäpptyst  


Ivan, som också kan vara lite på tårna och småljudlig av sig, var lika tyst och balanserad han. Det såg mycket bra ut, heja grabbar!! De avslutade med ett kryp som var så jäkla snyggt, blir faktiskt lite avis...


Ivan visar upp ett gudomligt kryp


        


  


           

Av Ewa - 16 juli 2011 23:29

Man kan inte säga att jag varit så värst duktig på att blogga den sista tiden och ett längre tag nu så har jag funderat på att lägga såväl blogg som hemsida i graven - man kan väl säga att jag ger mig en sista chans... Tänk förr, vad tid man ägnade på att surfa runt på hemsidor och bloggar!! Nu verkar alla leva ett aktivt liv på FB istället... Nya tider, på gott och ont!


Familjen är nyligen hemkommen från 10 dagars camping på Öland. Vi hade kanondagar i stort sett hela tiden och de få molniga dagarna gick verkligen åt till att rehabilitera solbrännan :) Niska badade i stort sett dagligen och fick även roa sig på agilitybanan mellan varven - hon verkade njuta i fulla drag. Bilder från semestern håller jag på med för fullt nu, så inom kort så...


Idag blev det i alla fall en tur till skogen för att lägga spår, något som vi inte gjort sen kennellägret i påskas... Solen kom fram i samma veva och det vart kanonhett, jag kände mig något felklädd - samtidigt så måste man ju vara "ordentligt" klädd för att slippa fästingarna!


Under tiden spåret låg till sig så strosade Niska och jag i skogen för att se om vi kunde hitta några kantareller. Den ena FB-vännen efter den andre lägger in bilder på sina fynd, vilka oftast plockades på 10 minuter... Vi strosade omkring i en timme och fick lite skrap på botten av en bajspåse, inte mycket att skryta med - men man får vara glad för det lilla!


 
Roligare än så här blev det inte...


 
Uppvärmd!


Niska springer fram och tillbaka över stock och sten när vi är ute i skogen och promenerar, hon vart rejält varm och flåsig inför spåret.


Idag hade hon det väldigt bevärligt och det var inte långt borta att hon valt bakspår, men efter lite strul löste hon uppgiften. Den första delen av spåret kändes inte bra, utan hon verkade mycket fladdrig. Nu var det ju ett tag sen vi spårade men vid de tillfällena var hon klockren, så lite snopet kändes det allt. Hon hittáde 5+1 pinnar, endast en borta, men jag hde känslan att hon genade rätt bra både här och där. Hon var heller inte lika lättläst som hon brukar vara. Allt tyder på att vi måste spåra mer regelbundet !!


 
Niska var helt slut efter spåret, tungan hängde som en röd slips...


Idag testade jag att ha på min RunKeeper när vi gick spåret. Hade jag tänkt till lite tidigare, så hade det ju varit smart att logga när jag gick ut spåret för att sen kunna jämföra - det måste jag verkligen testa nästa gång!!


 
Spårlogg från idag


När jag kollar in loggen så ser det verkligen konstigt ut, helt lost på vinklar... Hmmm, hon kanske genade mer än vad jag anade??? Nu ska jag ta en funderare på nästa spår ska se ut, kanske jag till och med ska snitsla upp det??? Oavsett hur det blir, så ska jag använda denna mobilappen vid båda tillfällena :)


Nu är klockan 00.00, dags att hälla rabarbersaften på flaskor och frysa in - sen svanhopp i bingen!!


  



Av Ewa - 11 juli 2011 10:41

Egentligen så var det EFiT den 4:e juli, men då det inte passade så bra den dagen så valde jag att fota den 7:e istället. Först nu kommer bilderna upp, jag skyller på fullspäckade semesterdagar....  



09.30
Frukostdags i förtältet, datorn är på - man måste checka vädersajterna noga under semestern....!!! 

 
10.30
En timme senare rullar jag och sönerna ut från Eriksöres camping med siktet inställt på Ölands Djur- och nöjespark.  

 
11.00
Väl framme möts vi av en ståtlig kille som hälsar oss välkomna!

 
12.00
Vi börjar med att gå i djurparken och spana in alla möjliga arter. Lejonungarna var otroligt söta, den här lilla krabaten roade sig med att bita i pappsens man   

 
13.00
Nu tyckte killarna att det var hög tid för att testa karusellerna   

 
14.00
Lunchen intogs bredvid storkhägnet, men inga storkar på tallriken - däremot kyckling...


15.00
Ytterligare en sväng bland djuren. Den här kissen (Sibirisk tiger) gillade att visa upp sig, stilig - eller hur???


16.00
Vid det här laget var killarna mycket sugna på Vattenlandet, där fanns mycket att utforska där!!! 

 
17.00
En lightvariant av Lisebergs Flumride...

 
17.50
Pontus tar sig en tur med "flygbåten"..., den killen lider inte av höjdskräck!!  

 
19.00
Middag på campingen, grillat idag också   

 
20.00
Niska äter kvällsmat, här är det den vanliga på menyn...

 
21.00
Vacker solnedgång på campingen, Kalmar siktas på andra sidan av sundet.

 
22.00
Vår nattliga besökare, den lilla igelkotten, hälsar på. Mille är mycket intresserad...

  

Ovido - Quiz & Flashcards