Bloggen

Alla inlägg under oktober 2009

Av Ewa - 31 oktober 2009 23:09

       

Familjen Svan på promenad! 


Idag när jag och Sassa var på väg till universitetsområdet för träning blev vi något sinkande av denna parad av svanar som korsade Haningeleden. Håller med Sassa - varför flyger de inte istället???


Dagens träning gick kanonbra! Vi startade för att Niska inte skulle behöva ligga och ladda mer än nödvändigt. Vi började med framåtsändandet och istället för tasstarget använde jag mig idag av en riktiningskäpp som laddades med godis. Niska fattade ganska direkt att denna hade samma effekt som mattan, att väl framme vid punkten så skrittar man vidare i riktning framåt. Efter detta gick jag direkt på det fria följet som funkade mer än väl ! Något enstaka pip i någon vinkel annars knäpptyst! Sassa filmade oss och det såg bitvis skapligt ut, men vi får jobba vidare på att hon inte ska släppa kontakten som hon ibland har en tendens att göra. Visserligen bara någon sekund här och där, men det ser lite fladdrigt ut. Men, men - Rom byggdes inte på en dag...


Sassa tog först ut Wisca och det såg riktigt bra ut! Wisca har också haft en liten ljudlig period men av det märktes inget - hon gick fint på framåtsändandet och även i det fria följet där hon var mycket koncentrerad och fokuserad. Sen var det Kajsas tur och hon fick också en genomkörare av framåtsändande och fritt följ. Sassa tränade även vändingar, halter och kryp med Kajsa som också såg mycket fint ut.


  
... några varv runt stolpen Cool


Nu återstod det bara för Wisca och Niska att få gå sina gräsmattespår! Niska fick börja och var mycket het och ivrig på sin uppgift, "äntligen spår" tycktes hon tänka. I spåret hade jag på vissa sträckor lagt ut lite godis och hon gick klockrent och tog sig tid att smaska i sig det mesta, och vips bland ett myller av löv fanns det pinnar att hitta. Vid ett ställe gick spåret över en asfalterad väg och det blev väl lite förbryllande för henne, men hon tog sig över och fick fäste direkt  och kunde slutföra uppgiften


Avslutningsvis var det Wiscas tur att spåra. Hon hade bitvis lite svårt att få fäste på spåret men var envis som synden och det var kul att se hur hon verkligen koncentrerade sig till tusen. 


Tack Sassa för en trevlig träningsdag!




  

Mille med bra utsikt!  


När jag kom hem kastade jag mig direkt ut i trädgården för att börja lite med "höst-röjet". Mille fick komma ut och lufta sig litegrann och han tyckte det var toppen att få klättra i körsbärsträdet! Niska fick spelet när han var där uppe, hon ville gärna ha honom på marknivå för lite bus .

 

  

Wictor och Pontus är laddade!  


Avslutningsvis drog grabbarna ut på "Godis eller Bus?" Det verkar som om det var godis i år med tanke på hur mycket godis, kakor, pengar och frukt som håvades in...


  
Skörden... 

Av Ewa - 29 oktober 2009 23:30

Onsdag  till fredag har jag tagit ut semester för att låta grabbarna få lite lov på "riktigt", nu återstår bara en dags ledighet ... Det har blivit lite begränsat med aktiviteter då båda killarna har åkt på varsin riktig febertopp (båda 39 grader) i någon dag för att sedan bli feberfria direkt. Lite konstigt väl??? Pontus fick dessutom en besvärlig rethosta som nu börjar ge med sig.


Niska har fått ett lydnadspass om dagen och har skött sig bra mycket bättre än i lördags - tack och lov! Jag har backat bandet och gått tillbaka till att förstärka oftare samt att göra övningar mindre knixiga. Platsliggningar har vi tränat vid samtliga tillfällen och idag gick det riktigt bra. Hon var till och med lugn när jag lämnade henne vilket annars brukar vara den mest kritiska fasen i momentet.


Idag öppnade Net On Net sin lagerbutik i stan och hade dagen till ära lite locknings-erbjudande. Efter middagen åkte hela familjen dit för att se om vi hittade några fynd, och vi var inte ensamma om den tanken! Det första som mötte oss var kön! Jisses, över 100m lång kö för att få komma in - värsta Ullareds-stuket ju! Kön ringlade dock snabbt framåt och där inne kändes det relativt gott om plats för att strosa omkring och fynda. Det blev faktiskt en hel del, men det som vi åkte dit för att inhandla - ja, det var naturligtvis slut. När man nådde halvägs in i butiken fanns det en skylt som informerade: här börjar kassakön... Så den resterande delen av butiken fick man shoppa "längs med kön", och den kön gick minsann inte lika snabbt som den vi köade i för att få komma in... Tacka vet jag web-shoppar!


  

Av Ewa - 25 oktober 2009 16:42

Igår var det Ett Foto i Timmen...


  
08.30
Lite sovmorgon blev. För att komma igång 
krävdes som vanligt några koppar kaffe 


  
09.30
Hela köket osar varm blodpudding, nu är den klar att ta med
till dagens lydnadsträning. Niska kommer att bli förvånad


  
10.30
Har träffat Mats och Mia i stan för träning, då blir det mera kaffe! 


  
11.30
Mats och Ivan är första paret ut. 


  
12.30
Niska och jag inder träningspasset, vet inte riktigt
vad vi pysslar med just här.... 


  
13.30
Mellanmål! 


  
14.30
Mia och Irma in action! 


  

15.30
Efter avslutad träning får Ivan och Niska leka runt litegrann 


  
16.30
Väl hemkommen skulle Zedde och jag tapetsera, men Zedde var tvungen 
att åka till Apoteket. Jag hamnade i sooffan istället - och somnade 


  
17.30

Vaknade och fick lite mat i mig   


  
18.30
Slappar, surfar runt - kollar bl.a Facebook 


  
19.30

Har precis avslutat disken, det som inte fick plats i maskinen... 


  
20.30

Sitter och slötittar på en film som sönerna lånat 


  
21.30

Påbörjade  ett blogginlägg men gav upp ganska snabbt,
ingen ork idag kan tyckas ...


  
22.30

Flyttar över tvätten från tvättmaskin till tvätttumlare 


  
23.30

Laddar över dagens bilder till datorn 


Av Ewa - 25 oktober 2009 12:03

När man genomfört ett så totalt urflippat  träningspass som vi gjorde igår så kan ju allt bara bli bättre, nåja – ifall inte sämre! Måste intala mig detta för att över huvud taget orka träna vidare med min ljudliga, splittriga fyrbenta kompis.


Vi träffade Mia och Mats på Campushallens parkering för drillning i lydnadens ädla konst, asfalt var att föredra istället för gräs och lera denna blöta lördag. Niska var minst sagt ofokuserad och ljudlig – ett under att jag inte bröt ihop! Oavsett vad jag gjorde så var det ljud, ljud och åter ljud och ofokuserad till tusen .Jag har försökt rannsaka mig själv, hitta någon förändring i träningssättet som gjort att allt ljud kommit tillbaka – men jag går bet, kan faktiskt  inte komma på det endaste. Någon skendräktighet kan det inte heller bero på, den tiden har passerats med mått och råge.  Jag ska fortsätta att jobba vidare, hitta tillbaka till det som i somras kändes så bra. Jag har den hund jag har, och hon är världens mysigaste även om hon ibland gör mig tokig! Det gäller att gilla läget och träna på. Hon är som hon är och med den inre stress hon besitter och som så lätt bubblar upp till ytan så är hon ingen lätt hund!



Niska hade dagens lugnaste saktagående i alla fall !  


För Mats och Mia gick det bättre. Mats fokuserade med Mias hjälp på att variera belöningsfrekvensen, för att få en hund som kan jobba längre utan belöning. Fortsätter Mats att jobba på denna linje så kommer nog resultaten infinna sig snabbt. Mia har börjat med ett nytt träningssätt på framåtsändandet och det såg bra ut! Vet i katten om jag inte ska apa efter, min targetmatta verkar få min hund att gå upp ordentligt i spinn!


Tack Mia och Mats för en trevlig träningsdag!


  
Mia hade fullt sjå med att hålla ihop sin flock   


För övrigt så har livet sin gilla gång. Äldste sonen vaknade igår med halsont och 39 graders feber – svininfluensan tänkte ju genast jag… Febern har med hjälp av febernedsättande nu gått ner till drygt 38. Det tråkiga var att Pontus missade en aktivitet igår som han verkligen sett fram emot… Förra lördagen var det innebandy för hela slanten; båda grabbarna hade 3 matcher var. På söndagen var jag tävlingsledare för klass I och II på hemmaklubben, den roligaste uppflyttningen i klass I stod nog den långhåriga taxen för! För övrigt bjöd inte veckan på så mycket mer än jobb, skjutsa barn, läsa läxor med dem och ”vanlig” marktjänst.


I den kommande veckan har barnen höstlov, själv har jag tagit semester ons – fre så att de ska få lov på riktigt. Nu spörs det ju hur Pontus mår framöver, det kanske blir att ersätta semesterdagarna med VAB…

Av Ewa - 12 oktober 2009 22:58

... Sassa låg/kröp inte omkring hela tiden om nu någon trott det .
Se själva:


    
Kajsa under fritt följ                     Wisca under ljudgivning


Igår inskaffade jag en ny mobiltelefon och den har nu upptaget den största delen av min fritid ikväll...

  


Grabbarna var också med på noterna och vi Bluetoothade låtar oss emellan så det stod härliga till. Imorgon ska jag ägna mig åt något viktigare...(tror jag). 


Av Ewa - 11 oktober 2009 21:28

  
Här föddes nytt ordspråk, se rubriken ovan


Igår träffade vi Mats/Ivan och Sassa/Wisca/Kajsa för lite samträning i Klubbarp. Det visade sig bli en trevlig träningsdag med många goda skratt mellan varven. Vi började dagen med uppletande som blev lite marigt för alla utom Wisca då . Det var medvind från baslinjen och föremålen låg samtliga bakom något slags naturhinder som gjorde att vittringen var minimal. Niska jobbade i ett galet högt tempo och fick utdelning först när hon lugnat ner tempot lite grann. 


  
Inte blir det väl godis om man släpper apporten så där... 


Vi körde sedan två pass lydnad var med break för lite lunch emellan dessa. Jag glömde helt bort att jag planerat fokusera träningen på lugna moment... , så det blev istället full fart från början med hoppet och apporteringen. Vårt sista pass ägnade vi åt framåtsändande och fritt följ. Niska var taggad till tusen och gapig vid den rushiga delen, saktagåendet gick riktigt bra och hon kunde otroligt nog varva ner och bli hyffsat fokuserad på det avslutande fria följet efteråt. 


  
Mats & Ivan 


Avslutningsvis la vi plats med Kajsa, Ivan och Niska. Idag låg Niska lite lugnare lugnare än sist, så det kändes ju riktigt bra! Vi passade också på att testa träningsstegarna som fanns på klubben innan det var dags att ratta hemåt efter en jättetrevlig träningsdag - tack för idag Sassa och Mats!


  
Saktagående eller kryp? Det är frågan!



Av Ewa - 8 oktober 2009 23:24

Happ, då har man provsmuttat lite på årets glögg - clementin, inte alls så dum smak faktiskt! Det var nästan så jag fick lite julstämning på köpet då regnet piskade på fönstrena - för snö och kyla var det bara när man var liten, eller ?


  


Imorgon är det fredag och ännu en vecka som gått i rasande fart kan läggas åt handlingarna. På lördag ska vi träffa Mats och Ivan på Klubbarp för lite träning - ser fram emot det trots att det inte gick så bra förra helgen. Under veckan har det mest blivit träning inomhus och det har gått riktigt bra - att det ska vara så stor skillnad mellan ute och inne!


Ikväll har Niska rockat loss ordentligt: jagat och busat med katten, hittat sin aktivitetsboll som fick fyllas på ett X antal gånger och gjort galna utfall mot mig . Jag hade planerat några varv med "piggborsten" i pälsen för hon fäller enormt nu, lösa tussar sticker fram lite här och där, men hur enkelt är det att stå i ösregn och borsta? Får göra ett nytt försök imorgon.


I tisdagskväll hittade vi äntligen en liten bil som höll måttet i alla avseenden vi var ute efter - dessutom såldes den i grannkvarteret vilken blev vår smala lycka, vi hann äntligen först! ALLA verkar vara som tokiga i små bilar just nu... En liten knallröd Opel Corsa blev det, så nu kan vi lägga alla bilaffärer åt sidan för många år framöver.


  


Nu återstår en liten uppdatering på SBS-sidan, sen är det natti natti.

Trevlig helg  !

Av Ewa - 5 oktober 2009 22:15

Nu har Niska slutat med ”tysta leken”, nu är hon tillbaka till sitt gamla gapiga jag igen – gah ! Från juni till slutet av september var det en fröjd att träna, det spelade liksom ingen roll hur knepigt det blev ibland, inget fick henne att börja ljuda . Nu hoppas jag lite att det är en sväng av skendräktighet som farit över henne och allt snart blir bra igen!  


Igår träffade vi Sassa och schäferbrudarna för lite lydnadsträning i det blåsiga vädret. Sassa började med Kajsa som lyckades bra med allt som matte bad henne om, och här finns ingen tendens till oljud (blir man avis eller ?)! Ska man vara riktigt petig, så tjuvade hon på budföringen .


Min lilla toka


Niska var ett riktigt ”pain in the ass” idag, totalt sjötokig! Det var fladdrigt och pipigt momenten rakt igenom och jag borde få diplom för att jag stod ut och inte stoppade in henne i bilen efter första momentet. Nåja, allt var ju inte tokigt men ljudet förstör liksom det mesta även om jag försöker slå till dövörat. Ska nu en period bara träna ”tråkiga” grejer – inga rushiga galopper, inkallningar eller apporteringar här inte – från och med nu ska vi bara grunda sitt och ligg, träna saaaaktagåendet och träna platsliggning en period. Det sistnämnda är nog det vi måste lägga 110% krut på, hon är INTE trygg när jag går iväg från henne. När jag är helt dold så blir hon lugnare, men jag måste ju faktiskt gå en sträcka först. Ska damma av backspegeln för att hålla koll på henne när jag är på väg bort…. Hon fick träna en platsliggning ihop med Kajsa igår.


Wisca var sista hunden ut och precis som Niska (fast betydligt mindre) så var det lite ljud här och där, hon gick annars väldigt fint.


Nu ska jag ”roa” mig med att ge den lilla röda avmaskningsmedel, men först måste han vägas…. på köksvågen! Badrumsvågen visar inget under 2,5 kilo och så mycket kan jag ju säga, att det väger han inte. Alltså borde det bli en enkel match!

Ovido - Quiz & Flashcards