Bloggen

Alla inlägg under juni 2009

Av Ewa - 30 juni 2009 23:19

Bara tre dagar kvar att jobba, gudomligt! Idag var det 30 grader varmt ute och 26 inne, motivationen är väl inte på topp precis... Ikväll gjorde vi slag i saken, vi bokade plats på campingen - så på söndag morgon drar vi, YES !
Vi har mörtat in i det längsta för att ha lite koll på väderutvecklingen och som det ser ut i dagsläget så blir det helt ok. 30 grader är inget måste...


Niska verkar fortfarande helt obesvärad av tanden men får Rimadyl i fall att... Hon ligger just nu ute i trädgården och slappar, ett klokt val! Hon kommer få leva livets goda dagar på Öland då bada är hennes stora passion ! Sen blir det nog några svängom på agilitybanan och säkert lite lydnadsträning också.

 

Av Ewa - 29 juni 2009 23:50

Attans svårt att hinna med och blogga stundtals! Det har blivit ganska mycket övertid på jobbet de senaste veckorna men nu är det nedräkning inför semestern: bara fyra dagar kvar! Hoppas innerligt att den goa sommarvärmen håller i sig även framöver men någon regnskur då och då skulle ju inte skada. Vi nöjer oss med att vattna jordgubbarna som nu satt fart och lyser rött och inbjudande i landet.

Söndagen i midsommarhelgen var det träning med Mia och Irma. Niska gick inledningsvis mycket dåligt och var hur ofokuserad som helst, hon är tydligen inte speciellt mogen för en massa yttre störningar mer än på den välkända planen hemma hos oss. När allt sedan plockades bort, så blev det sakta men säkert bättre ordning på damen och vi kunde till sist känna oss nöjda med dagens träningspass. Mia och Irma gick det också bra för, det största problemet var Irmas uppmärksamhet på vad tävlingsledaren sa…

Tisdagen två dagar senare hade vi ett kanonpass, det gick så himla bra att det var svårt att avsluta. Dagen efter blev det ett mycket kort pass, knappt mer än tio minuter – då hade jag fått nog! Tja, vad säger man?? Dagsformen spelar tydligen stor roll så även förberedelserna innan – att plocka ut en ”het” Niska på planen, då blir det kaos.

På midsommardagen började hon löpa och befinner sig snart i höglöpet, till grannarnas stora sorg. Den andra tiken i kvarteret har precis löpt över och deras hanhundar hade fått lite ro, då börjar min :).

Mycket bad har det blivit!

Igår kväll var jag ute och fixade lite i trädgården och då med Niska i släptåg, förstås. Rätt som det är hoppar hon från stillastående rakt upp på barnens studsmatta, spatserar omkring ett varv innan hon hoppar ner igen. Jag bara skakade på huvudet och fortsatte att greja med mitt. Trampar på ett stort märgben som låg på gräsmattan, gjorde ont, plockar upp eländet och kastar undan det en bit. En fyrbent varelse har då tydligen iaktagit min kroppsrörelse mot benet och ser när jag slänger iväg det, varpå hon kastar sig framåt och hugger det i luften – PANG! Hon spottar ut det lite kvickt men är sen på det igen och springer iväg med sitt byte. Jag går efter för att kolla hur det gick och möts av att blodet sipprar ur vänster hörntand i underkäken, hon har slagit av toppen så att pulpan blottats…

Aj! Tanden har gått av!

Idag blev det således ett besök på Valla. Där konstaterades att det att skadan såg bra ut men hon är uppsatt på väntetid till tandläkaren för röntgen/lagning. Förhoppningsvis, om inget tillstöter, så kommer hon att få behålla denna tand i alla fall. Hon får nu gå på Rimadyl ett tag men hon verkar inte vara det minsta bekymrad över tanden, hon fortsätter att springa omkring med sina märgben…

Av Ewa - 20 juni 2009 18:50


... blev för påtaglig  idag när  tittade fram efter förmiddagens . Jag bestämde mig för att ta en skogspromenad och spetsa den med ett uppletande. Niska vart alldeles till sig av lycka, förstås! En korridor ca 15m bred med fullt djup vallades och 5 föremål lades ut. Hunden var som väntat väldigt het på gröten och gjorde idag något som hon aldrig pysslat med förut, hon bytte nämligen föremål! Det blev väl helt enkelt lite för väl lockande när föremålen  trots allt dök upp ganska inpå varandra, men ändå ingen ursäkt – så till nästa gång måste jag ha full koll på vad hon gör…! På hemvägen, när vi passerade fotbollsplanen, kunde jag inte motstå att träna lite lydnad (Niska måste trott att morsan fått spelet ). Inledde träningen med att kasta ut alla uppletandeföremålen inklusive den värdefulla bollen mitt på planen , här skulle tränas med störning!

Till en början tränade vi lite att bara gå omkring de utkastade grejerna och jag belönade upp så fort hon tog kontakt. När hon hörde klicket ville hon naturligtvis hellre roffa åt sig en grej hellre än att käka godis, så jag fick stoppa hennes räder till en början. När hon väl accepterade att klick var godis så sa jag istället varsågod – nu fick hon ta en valfri pryl. Det dröjde inte länge förrän hon förstått skillnaden och det kan ju vara smart om jag vill testa med extern belöning utan att hon vid varje klick ska springa iväg och hämta föremål, att det blir varsågod-ordet som ger henne den optimala jackpoten  .

Sedan tränade vi lite sakta framförgående och det gick kanoners idag, till å sluta av med gick hon till och med ÖVER bollen! Avslutade med mera fritt följ och det var en fröjd denna dag, tyst och fint och i rätt position!

Sitter nu på altanen och njuter av den goa midsommarkvällen, inte så dumt med trådlöst! Alla tre grabbarna tog cyklarna i samma veva som jag gick ut och tränade med mål mot en sommarstuga på andra ån och de har inte dykt upp än, med andra ord är det tyst och lugnt! Maten är förberedd för ugnen (det går väl inte att grilla jämnt???) så nu ska Niska och jag ta en promenad på tu man hand, kanske blir det ett dopp för den fyrbenta ?

Ha en fortsatt skön midsommarhelg!

Av Ewa - 16 juni 2009 23:32

Midsommarhelgen närmar sig med stormsteg, skönt med en extra dags ledighet. Min granne var hygglig nog att kommentera att det är nu det vänder och blir mörkare igen...
Antagligen blir vi kvar hemma i stan över helgen och får väl göra det bästa utav det, husvagnen ska besiktas på torsdag och förhoppningsvis går den igenom med blankt papper - men att campa i detta trista småkalla väder känns inte lockande.


Av mina träningsplaner i helgen som var blev det nada... Åter igen var det en granne som störde mina planer genom att börja klippa häcken, så det var bara att spotta i nävarna och hänga på. Skönt att ha det gjort! Det blev också utryckning i hamsterburen då sonen tycker att det räcker gott med att byta vatten och fylla på mat... Jag gjorde köket rymningssäkert och lät lille George knata omkring under tiden.


Vid ett tillfälle klättrade han högt upp på sin bur och trillade sedan ner på det hårda laminatgolvet. När han landat snurrade han runt flera varv på stället, pep och skrek högt samtidigt som han lyfte ena frambenet. Jisses, vad läskigt - hann med att undra hur man spjälar ett hamsterben! Efter några sekunder var han som vanligt igen och jag kunde andas ut.



Niska fick samtidigt två timmars löpträning och kom tillbaka som den värsta lortgris, snacka om lerinpackning! Istället för att duscha av henne, så tog vi en promenad ner till badet istället. Gissa om det uppskattades!


Idag har grabbarna varit på dagsläger med Pontus fritids, Zedde och Niska var också med. Sönerna tog sitt premiärdopp men det hade inte varit så varmt och skönt, men de hade i alla fall ett kanonväder! Själv fick jag njuta av solen genom fönstret då jag jobbade till halv åtta ikväll, och det blir säkerligen sent även imorgon - så nu är det natti natti!


Glad midsommar på er!


Pontus & Niska

Av Ewa - 12 juni 2009 23:26

Känns som det är hög tid att skriva några rader igen… Får börja med att tacka för alla gratulationer och glada tillrop i gästboken gällande Niskas godkända M-test!

M-testet gick av stapeln i söndags och måste väl egentligen anses som det mest meningslösa testet för mig som enskild hundägare, vilken nytta har jag av det? MH:t behövs ju för att få deltaga i lkl och uppåt, men M-testen?  Nåja, det är ju alltid kul att se om hunden beter sig som förväntat och i Niskas fall var det solklart. Hon gjorde ett lite annorlunda intryck redan från start (för de som inte känner henne!), när den för henne helt främmande tävlingsledaren skulle gå iväg med henne, bort från hennes  matte!  Hon kastade sig då bakåt och försökte illspringa tillbaka.

 Naturligtvis, ingen kan leda bort henne från mig utan problem – inte ens träningskamraterna som hon känner så väl… Kampandet var det inget fel på i alla fall, men sen var det dags för det lilla bytet. Precis som på MH:t så gav hon blanka fan i att springa efter den lilla rosa trasan, så där blev det inga poäng att hämta.  Å andra sidan jagar hon ju inte de fyrbenta som uppehåller sig i skogen heller, å det känns bra mycket viktigare för mig. Alltså inget ont som inte har något gott med sig!

Något annat som hon missade poäng på var det sociala självsäkerheten (socialt osäker i flera situationer), sociala nyfikenhet (neutral, låter sig klappas) och socialt samspel (svarar svagt på lekinviter). I det vardagliga innebär det att hon passerar folk utan att bli det minsta intresserad, hoppar inte upp på dem och smutsar ner deras kläder samt att hon skiter i vår granne när han försöker ropa henne till sig när vi tränar … Hennes allmänna ointresse för folk var en av anledningarna till att jag la av med söket – det var svårt att få henne gilla figgarna fullt ut, minsta lilla ”släpp” och hon sprang tillbaka till mig – vid fastrullen ”slapp” hon gå fram…

Koncentrationen (koncentrerad i viss omfattning men med längre avbrott) känns ju igen från träningssituationen, hon måste kolla mycket annat som händer runt omkring henne. På testen hade hon lite bekymmer om husse som var med och filmade (filmen kommer så småningom), honom som hon inte ägnar så stort intresse av annars... Som t.ex igår; då släppte jag ut henne när han kom hem men trots att det är endast 5 meter från ytterdörrren till garageuppfarten, iddes hon inte gå fram och hälsa  – nej, hon ville in till mig igen. DET tycker även jag är liiite nördigt!

Poängen slutade på 360 och var dagens lägsta. Summan av kardemumman var att jag fick en bedömning som jag tyckte stämde väl överens med min hund – hon må ha sina svagheter, men hon är ändå världens bästa Niska !

Efter M-testen var det dags att infinna oss för exteriörbedömningen. Det som tog mest tid här vara att fastställa vilken tand som fattades, och till slut kom de fram att numret överensstämde med veterinärens. Trots all frånvaro av päls vart hon godkänd och det var övervägande 1:or i protokollet.

Titeln KORAD var ett faktum ! Bilder från M-testen, såväl på Niska som på de 6 andra kullsyskonen som var med, finns att skåda på Pixbox! Passar på att tacka Mats som ställde upp och plåtade oss!

För övrigt när det gäller hundträningen har det varit riktigt skralt av den varan i ett par veckors tid. Min syster, bosatt i Bangkok, var hemma en vecka i början av juni och sen har det öst på med en drös med avslutningsfester på barnens alla aktiviteter. Igår var det deras absolut viktigaste avslutning, skolavslutningen – nu är det sommarlov ! Men i 3 veckor till får de trots allt gå till Fritids, än har inte vi semester. Nu är jag ordentligt träningssugen och hoppas att sommaren kommer tillbaka, lite väl tidigt för höstväder nu!

  
Ovido - Quiz & Flashcards