Bloggen

Alla inlägg under februari 2011

Av Ewa - 28 februari 2011 09:20

Igår var träning med Sassa och schäferbrudarna inplanerad, spår och lydnad skulle det bli! 


Vi började med att lägga ut varsit spår till våra hundar och utnyttjade de mer eller mindre isiga parkeringsplatserna för detta ändamål. Sassa hade med sig en ask tändstickor som hon skulle placera ut i spåret och jag fick också en knippe för att testa.



Sassa och Kajsa står i startgropen  


Först ur i spåret var Kajsa och hon skötte det strålande, metodiskt och noggrannt. Jättekul att se! 


Sedan var det vår tur... Började med en otroligt trasslig lina, stelfrusen efter att ha legat hopsurrad i bilen hela vintern. Niska tyckte morsan tog alldeles för lång tid på sig, hon var laddad och ville iväg :)


 
Virrvarr och trassel, hopp och studs!!


När vi väl var på G så fick Niska upp spåret direkt men blev efter en stunds spårande lite tveksam, hon ville hela tiden dra sig ut mot småvallarna med snö precis som om det vore mer troligt att spåret gick i den terrängen. Att spåra på detta underlag som det igår kräver noggrannhet och ett lugnt arbetstempo - Niska är precis tvärtom, det ska gå undan i svängarna och att dammsuga med nosen är inget måste... Så väldigt nyttigt, vi får jobba vidare så här mellan varven!


  
Minsann, en tändsticka låg där i snön!! 


Till hennes stora lycka så gick spåret delvis i snön och där hittade hon faktiskt en av tändstickorna :)


Sist ut var Wisca. Här gick det lite lättare igen, men visst - busenkelt var det inte! Men hon tog sig från start till mål och fick med sig en hel del stickor också :)


  
Wisca med en liiiten pinne i munnen! 


Det blev till att stå still en massa och vänta ut hundarna och jag kände mig mer eller mindre köldskadad - så vida pass att jag insåg att någon lydnadsträning skulle jag inte smäkta med.... Jättetrist, jag var verkligen sugen på det idag :((


Lite senare på dagen fick jag en ny chans till träning; Sassa och Ann skulle ut och köra lite upplet. Så denna gång klädde jag mig VÄL!! Överdragsbyxor , halsduk och så vidare....


 
Ann på G att skicka ut Vilda 


Ann körde sina två hundar Crux och Vilda, Sassa sina två och jag med Niska. Vi vart klara ruskigt snabbt, tack vare att samtliga hundar gick som små klockor! Vi hade vallat upp 2 korridorer med 3 förmål i varje.

Niska gick lite grunt i sista korridoren till en början och det krävdes ett par extra skick där, men hon jobbade bra hela tiden och i ett tempo som var mycket lagom.


  
Crux var såå snabbt att kameran inte hände med :) 


Av Ewa - 9 februari 2011 22:54


Äntligen!!!


Jag erkänner ärligt att jag varit nere i en ordentligt djup svacka när det gäller hundträning och det har varit många faktorer som spelat in. I december var det hektiskt i skolan med lucia (speciellt då jag är klassförälder) och diverse andra avslutningar, i januari blev det 52,5 timmar övertid på jobbet.... Den mesta lediga tiden gick åt till att äta och sova, ingen energi blev över liksom. Lägg där till snö, is och kyla.

Vi har dock traskat långa, långa promenader som rensat både kropp och själ och visst har det blivit lite enklare aktivering, men som sagt - ingen planerad eller strukturerad träning.


Idag kändes det som en liten nytändning! Jag hade semester och det blev så bra att jag träffade Sassa och hennes schäfertjejer för lite uppletande. Solen sken från klarblå himmel, samtliga hundar gick som små klockor och vi tvåbenta fick oss många skratt emellan varven. Kunde inte varit så mycket bättre - och väl hemma så kände mig glad i hågen och småladdad, så laddad att det blev ett enklare lydnadspass på kvällen som gick över all förväntan!!


Imorgon är det Kung Bores återkomst alt. "Våren som kom av sig", men jag har gett mig fasen på att försöka hålla i och hoppas det leder till träningen sätter fart. Även om det blir tråkväder igen, så finns det ju faktiskt detaljer som fungerar mer än väl att träna inomhus. 


Så här såg det ut tidigare idag:

 
Kajsa får belöning efter gott utfört arbete


 
Wiscas tur - kolla solstrålarna, underbart!!


 
Niska görs iordning, hon är superladdad!!


Ovido - Quiz & Flashcards