Bloggen

Direktlänk till inlägg 12 juni 2009

KORAD

Av Ewa - 12 juni 2009 23:26

Känns som det är hög tid att skriva några rader igen… Får börja med att tacka för alla gratulationer och glada tillrop i gästboken gällande Niskas godkända M-test!

M-testet gick av stapeln i söndags och måste väl egentligen anses som det mest meningslösa testet för mig som enskild hundägare, vilken nytta har jag av det? MH:t behövs ju för att få deltaga i lkl och uppåt, men M-testen?  Nåja, det är ju alltid kul att se om hunden beter sig som förväntat och i Niskas fall var det solklart. Hon gjorde ett lite annorlunda intryck redan från start (för de som inte känner henne!), när den för henne helt främmande tävlingsledaren skulle gå iväg med henne, bort från hennes  matte!  Hon kastade sig då bakåt och försökte illspringa tillbaka.

 Naturligtvis, ingen kan leda bort henne från mig utan problem – inte ens träningskamraterna som hon känner så väl… Kampandet var det inget fel på i alla fall, men sen var det dags för det lilla bytet. Precis som på MH:t så gav hon blanka fan i att springa efter den lilla rosa trasan, så där blev det inga poäng att hämta.  Å andra sidan jagar hon ju inte de fyrbenta som uppehåller sig i skogen heller, å det känns bra mycket viktigare för mig. Alltså inget ont som inte har något gott med sig!

Något annat som hon missade poäng på var det sociala självsäkerheten (socialt osäker i flera situationer), sociala nyfikenhet (neutral, låter sig klappas) och socialt samspel (svarar svagt på lekinviter). I det vardagliga innebär det att hon passerar folk utan att bli det minsta intresserad, hoppar inte upp på dem och smutsar ner deras kläder samt att hon skiter i vår granne när han försöker ropa henne till sig när vi tränar … Hennes allmänna ointresse för folk var en av anledningarna till att jag la av med söket – det var svårt att få henne gilla figgarna fullt ut, minsta lilla ”släpp” och hon sprang tillbaka till mig – vid fastrullen ”slapp” hon gå fram…

Koncentrationen (koncentrerad i viss omfattning men med längre avbrott) känns ju igen från träningssituationen, hon måste kolla mycket annat som händer runt omkring henne. På testen hade hon lite bekymmer om husse som var med och filmade (filmen kommer så småningom), honom som hon inte ägnar så stort intresse av annars... Som t.ex igår; då släppte jag ut henne när han kom hem men trots att det är endast 5 meter från ytterdörrren till garageuppfarten, iddes hon inte gå fram och hälsa  – nej, hon ville in till mig igen. DET tycker även jag är liiite nördigt!

Poängen slutade på 360 och var dagens lägsta. Summan av kardemumman var att jag fick en bedömning som jag tyckte stämde väl överens med min hund – hon må ha sina svagheter, men hon är ändå världens bästa Niska !

Efter M-testen var det dags att infinna oss för exteriörbedömningen. Det som tog mest tid här vara att fastställa vilken tand som fattades, och till slut kom de fram att numret överensstämde med veterinärens. Trots all frånvaro av päls vart hon godkänd och det var övervägande 1:or i protokollet.

Titeln KORAD var ett faktum ! Bilder från M-testen, såväl på Niska som på de 6 andra kullsyskonen som var med, finns att skåda på Pixbox! Passar på att tacka Mats som ställde upp och plåtade oss!

För övrigt när det gäller hundträningen har det varit riktigt skralt av den varan i ett par veckors tid. Min syster, bosatt i Bangkok, var hemma en vecka i början av juni och sen har det öst på med en drös med avslutningsfester på barnens alla aktiviteter. Igår var det deras absolut viktigaste avslutning, skolavslutningen – nu är det sommarlov ! Men i 3 veckor till får de trots allt gå till Fritids, än har inte vi semester. Nu är jag ordentligt träningssugen och hoppas att sommaren kommer tillbaka, lite väl tidigt för höstväder nu!

    
 
Tina

Tina

13 juni 2009 19:28

Ewa
Tack för att du kom till mentaltestet trots att det kändes meningslöst. Mentaltestet är en avelsutvärdering och det är den sammantagna bilden av avkommorna som är användbar för mig men också för dem som använt eller vill använda Niskas pappa eller nära släkt i avel. Det individuella resultatet är för det mesta ointressant, du vet ju vad du har för hund och det är ingen skillnad efter testet. Alltså, stor tack för att du kom och visade upp din hund som trots allt godkändes med råge, vilket innebär att hon förutom sina svagheter också har styrkor och gör henne till världens bästa Niska.
Kram på er
Tina

http://www.iaxedex.com

 
Ingen bild

mats axelsson

13 juni 2009 20:07

Hejsan! Härligt för grabbarna med sommarlov Det skulle alla ha:)Vi får hoppas solen och värmen kommer igen roligare att träna då.
Ha det bra Mats.

 
Ingen bild

Eaw

13 juni 2009 21:44

Tina:
Vad kul att du har hittat till min blogg!! Jo, naturligtvis vet jag ju i vilket syfte M-testen görs, men tack ändå för din förklaring ;-)

Det är väl alltid kul att testa sin hund i olika situationer och se dess reaktioner, se om den reagerar som man förväntat sig eller ej. Jag tyckte M-testen var kul och ångrar inte att vi ställde upp om det nu är så du tolkat det... Det var som vanligt kul att se de andra kullsyskonen och träffa de trevliga tvåbenta i släptåg. Alla gjorde de så bra ifrån sig!


Mats:
Håller med dig, 4 veckors semester är alldeles för lite...:S
Å visst saknar vi sol och värme!


Kram på er båda!!

 
Ingen bild

Mia

14 juni 2009 20:57

Klart att Niska är världens bästa Niska.
Sköt om er!

 
Ingen bild

Tina

15 juni 2009 09:16

Nog vet jag att du vet, men kanske inte alla som söker sig till din blogg. Och det är långt ifrån första gången jag hittat hit:) Men nu har jag semester och lite mer tid att skriva. Kommer du och tittar på valparna någon dag? Kanske pojkarna vill hänga med?
Kram
T

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 31 december 2011 12:01


Bloggen flyttar: http://rosconis2.wordpress.com/           Gott Nytt 2012!!! ...

Av Ewa - 15 september 2011 23:33


Livet rullar på, alldeles för fort känns det som.... För sönerna är skolan nu i full gång och läxorna duggar tätt, dessutom har innebandysäsongen satt fart med två träningskvällar per barn och vecka. Naturligtvis innebär det en liten minskning när de...

Av Ewa - 20 augusti 2011 23:30

Igår var det EFiT. Det var också den blötaste fredagen på väldigt länge...         ...

Av Ewa - 18 augusti 2011 23:00


Överskriften med utropstecken är motiverad - det var inte igår som jag var på klubben och tränade.... Vi hade stämt träff med Mats. Han jobbar och bor i stan en tid framöver, så det lär nog bli en del samträningar under tiden :)   Niska och Ivan ...

Av Ewa - 13 augusti 2011 19:48

Frågar man Niska om de två senaste veckorna kännts som en evighet, så svarar hon säkerligen ja på den frågan!! Igår var det dags att klippa bort stygnen och i och med detta så slipper hon också tratten. Hon verkade fatta ganska snabbt att hon var "fr...

Ovido - Quiz & Flashcards