Bloggen

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Det kan bara bli bättre!

Av Ewa - 25 oktober 2009 12:03

När man genomfört ett så totalt urflippat  träningspass som vi gjorde igår så kan ju allt bara bli bättre, nåja – ifall inte sämre! Måste intala mig detta för att över huvud taget orka träna vidare med min ljudliga, splittriga fyrbenta kompis.


Vi träffade Mia och Mats på Campushallens parkering för drillning i lydnadens ädla konst, asfalt var att föredra istället för gräs och lera denna blöta lördag. Niska var minst sagt ofokuserad och ljudlig – ett under att jag inte bröt ihop! Oavsett vad jag gjorde så var det ljud, ljud och åter ljud och ofokuserad till tusen .Jag har försökt rannsaka mig själv, hitta någon förändring i träningssättet som gjort att allt ljud kommit tillbaka – men jag går bet, kan faktiskt  inte komma på det endaste. Någon skendräktighet kan det inte heller bero på, den tiden har passerats med mått och råge.  Jag ska fortsätta att jobba vidare, hitta tillbaka till det som i somras kändes så bra. Jag har den hund jag har, och hon är världens mysigaste även om hon ibland gör mig tokig! Det gäller att gilla läget och träna på. Hon är som hon är och med den inre stress hon besitter och som så lätt bubblar upp till ytan så är hon ingen lätt hund!



Niska hade dagens lugnaste saktagående i alla fall !  


För Mats och Mia gick det bättre. Mats fokuserade med Mias hjälp på att variera belöningsfrekvensen, för att få en hund som kan jobba längre utan belöning. Fortsätter Mats att jobba på denna linje så kommer nog resultaten infinna sig snabbt. Mia har börjat med ett nytt träningssätt på framåtsändandet och det såg bra ut! Vet i katten om jag inte ska apa efter, min targetmatta verkar få min hund att gå upp ordentligt i spinn!


Tack Mia och Mats för en trevlig träningsdag!


  
Mia hade fullt sjå med att hålla ihop sin flock   


För övrigt så har livet sin gilla gång. Äldste sonen vaknade igår med halsont och 39 graders feber – svininfluensan tänkte ju genast jag… Febern har med hjälp av febernedsättande nu gått ner till drygt 38. Det tråkiga var att Pontus missade en aktivitet igår som han verkligen sett fram emot… Förra lördagen var det innebandy för hela slanten; båda grabbarna hade 3 matcher var. På söndagen var jag tävlingsledare för klass I och II på hemmaklubben, den roligaste uppflyttningen i klass I stod nog den långhåriga taxen för! För övrigt bjöd inte veckan på så mycket mer än jobb, skjutsa barn, läsa läxor med dem och ”vanlig” marktjänst.


I den kommande veckan har barnen höstlov, själv har jag tagit semester ons – fre så att de ska få lov på riktigt. Nu spörs det ju hur Pontus mår framöver, det kanske blir att ersätta semesterdagarna med VAB…

 
 
Ingen bild

Sassa

25 oktober 2009 12:57

Åhh, förstår precis hur du känner med träningen och med en stressig pipig hund! Har ju ungefär samma problem och jag har funderat av och an vad göra och kommit fram till att inte mala på med moment utan enbart en längre period träna på fokus och koncentration.......låter kul va?!

 
Ingen bild

mats

25 oktober 2009 13:09

Tack själv för i går det var trevligt :) . Jag kan inte heller se att du tränar annorlunda än vad du brukar finns inget vettigt skäl till detta oljud.
Ha ett skönt höstlov.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 31 december 2011 12:01


Bloggen flyttar: http://rosconis2.wordpress.com/           Gott Nytt 2012!!! ...

Av Ewa - 15 september 2011 23:33


Livet rullar på, alldeles för fort känns det som.... För sönerna är skolan nu i full gång och läxorna duggar tätt, dessutom har innebandysäsongen satt fart med två träningskvällar per barn och vecka. Naturligtvis innebär det en liten minskning när de...

Av Ewa - 20 augusti 2011 23:30

Igår var det EFiT. Det var också den blötaste fredagen på väldigt länge...         ...

Av Ewa - 18 augusti 2011 23:00


Överskriften med utropstecken är motiverad - det var inte igår som jag var på klubben och tränade.... Vi hade stämt träff med Mats. Han jobbar och bor i stan en tid framöver, så det lär nog bli en del samträningar under tiden :)   Niska och Ivan ...

Av Ewa - 13 augusti 2011 19:48

Frågar man Niska om de två senaste veckorna kännts som en evighet, så svarar hon säkerligen ja på den frågan!! Igår var det dags att klippa bort stygnen och i och med detta så slipper hon också tratten. Hon verkade fatta ganska snabbt att hon var "fr...

Ovido - Quiz & Flashcards