Bloggen

Alla inlägg den 5 augusti 2009

Av Ewa - 5 augusti 2009 23:27

Igår, vid lunchtid, dök min mamma och hennes man upp. Vi började med att åka till McDonalds och äta lite lunch (till mina söners stora förtjusning!) för att sedan åka vidare till Bergs slussar. Lilla schäfern var också med vilken INGEN av de övriga besökarna kunde undgå...  Hon var ett riktigt ”pain in the ass”, pep och vrålade hela tiden. Hon hade bestämt sig för att bada! Hon drog och hon stretade, skulle hela tiden fram till kanten på kanalen... Till sist gav den ”jamsiga” matten med sig för husfridens skull lät henne hoppa i. Eftersom jag inte hade något att slänga ut till henne att apportera, så var hon ju inte riktigt nöjd ens då. Hade något intresserad kommit fram i det läget, så hade hon slumpats bort för en mycket billig penning. Naturligtvis var det ingen som visade något intresse för detta...


 


Avslutade den lilla trippen med en besök på Cloetta i Ljungsbro. Roligast var att skåda Wictors framfart med en egen korg i högsta hugg, helt salig bland allt godis. Pontus passade på att gå på toan sedan satt han på en bänk utanför affären och gäspade...


Senare på kvällen åkte jag och gaphalsen upp till klubbben, vi hade bestämt träff med Sassa för lite lydnadsträning. När vi kom dit så hade Sassa tränat färdigt med Kajsa och värmt upp Wisca, så det blev min tur att träna Nissi direkt då Wisca skulle vila ett tag. Jag hade lite onda aningar om att ett eventuellt bakslag skulle kunna komma ikväll eftersom hon varit så i gasen tidigare under dagen och det visade sig att mina funderingar inte var helt felaktiga. Eftersom jag har minne som en guldfisk började jag med fritt följ! Inledningsvis gick det bra men när Sassa började kommendera och dessutom ha Niskas slang bakom ryggen, ja då blev det lite kaos i lägret. Övergick till att träna lite apportering, hopp, kryp, stadga i sitt och framförgående. Krypet var långt ifrån bra och på framförgåendet så känns det som om hon rinner iväg och tjuvar lite. Jag var i alla fall nöjd med apporteringen och hoppet. Innan jag klev av planen så körde vi ett kortare ff och nu var hon lugn och sansad, gick riktigt skapligt – alltid skönt att avsluta så.


Sen var det dags för Sassa att ta ut Wisca igen för att köra henne tävlingsmässigt i tre moment: ff, slät inkallning och tungapportering. Wisca skötte sig bra och tyckte matte var busig som gömde tungapporten utanför planen, hon lät sig heller inte störas av att jag stod och hojtade under den släta inkallningen. Sassa var lite missnöjd med hennes vänstersvängar i det fria följet och jag gav henne ett litet tips hur man kan få bakkärran lite mer aktiv. Wisca fattade snabbt galoppen, värre var det med Sassa . Som vanligt så har allt roligt en ände, likaså denna trevliga träningskväll!


Väl hemma fick jag skåda babysim i akvariet, ett stort stim med millimeterstora yngel. Herr och fru ciklid hade fullt upp att hålla obehöriga på avstånd, hoppas de lyckas!


Imorgon tar jag med mig söner och hund och åker ner till Kisa för att träffa de Iaxedexare som är med på kennellägret. Sönerna är utlovade ett besök på Busfabriken OM de sköter sig i Kisa, mutor är alltid bra att ta till!

Ovido - Quiz & Flashcards