Bloggen

Alla inlägg den 16 augusti 2009

Av Ewa - 16 augusti 2009 23:37

På fredagskvällen begav sig Zedde ut på kräftfiske tillsammans med en gammal jobbarkompis. De skulle egentligen bara lägga ut burarna på kvällen för att sedan vittja dem tidigt på lördagsmorgonen men de ångrade sig och tog upp burarna strax före midnatt istället. Det gick ju bra det också; de håvade upp 27 kilo!!! Så när jag kom upp på morgonen låg det 13,5 kilo i badkaret… Zedde hade fullt upp med kräftkoket under en stor del av lördagen, så då passade det bra att Mia och Irma kom förbi och plockade upp oss för lite träning i skogen!

Mia visade prov på snyggt uppletande, inget tugg här inte!

Efter att ha traskat ut ett spår var fick hundarna roa sig med lite uppletande. Irma fick börja och gjorde det mycket bra. Niska skötte sig hyfsat ute i rutan men lämnade en del att önska när det gäller ”hur vi gör på stigen”... Det första föremålet släppte hon ett par meter innan stigen, hon kanske glömde att hon måste lämna föremålet till mig TROTS att jag ropar ”Bra” innan??? 

Irma på G inför spåret!

Sen var det dags för Irma att spåra. Spårläggaren hade varit lite taskigt och lagt en trång passage vid en nyponbuske, Mia fick stoppa sin hund mitt i värsta spårarbetet för att plocka bort taggar från armen…   Nästa klurighet var vitmossan på berget som gjorde uppstigningen minst sagt svår – här fick jag rycka in och hålla i spårlinan lite samtidigt som Mia kravlade ett steg uppåt och två steg bakåt (himla sjysst av henne att jag fick åka med tillbaka trots allt)! Men som sagt, det var matte som hade problem idag, inte Irma. Som plåster på såren fick Mia en låda kräftor med sig hem.

Niska och jag i spåret... Mia är duktigare på att träna hund än att fota!

Till Niska hade jag beställt ett klurigt spår med mycket vinklar och det fick jag! Provade med ett spårupptag och gick lite i rätt riktning för att underlätta och hon fixade det bra. Däremot hade jag glömt mina handskar hemma och det blev en smått kaotisk start när jag hade stora svårigheter att hålla igen henne. Hon irrade som en yr höna i början och försökte fuska lite här och lite där, gena i vinklarna. Den sista delen av spåret gick dock bättre, tack och lov! Skönt att det inte är tävling nästa helg, i så fall hade jag blivit mycket STRESSAD!

Idag söndag var det dags för träning med Sassa och hennes tjejer, och vi bestämde att vi skulle ses på Mjölby BK för att få lite miljöombyte, det var länge sedan vi tränade där sist. Vi började med upplet även idag. Kajsa, som var med och vallade, gick omkring lugn som en filbunke men tände till när det var dags för henne att leta, det gick riktigt bra. Niska var andra hunden ut och det gick ungefär likadant idag som igår, surrigt på stigen med en massa tuggande på föremålen. Tränade lite ingångar separat efteråt och då gick det hyffsat, får nog dela upp även detta momentet lite! Sist ut var Wisca och hon skötte sig bra och kunde kvittera ut lite kattmat efter utfört arbete. Sassa gjorde sig besväret att gröpa ur Whiskas-påsen med fingrarna för att få ut allt, hon hade ju våtservetter i bilen…, eller???

Sen var det dags för drillning på lydnadsplanen och vi började med att låta Kajsa och Niska få en platsliggning. Jag gick och gömde mig bakom planket men kikade fram i smyg och såg att Niska såg lite obekväm ut, det peps lite och tungan slickade om nosen med jämna mellanrum. Jag klev fram från mitt gömställe och efter en stund gömde jag mig bakom en tall istället… Japp, detta är ett moment som jag måste träna på mycket så hon känner sig trygg även när jag inte är inom synhåll.

Lydnadspasset som följde är jag dock mycket nöjd med! Vi inledde med hoppet för att sedan träna på entréer under Sassas kommendering. Det kunde bli något enstaka pip precis i början för att sedan gå tyst och fokuserat, kanoners ! Tränade också lite på inkallning med ställande där jag skippade att ha henne i utgångsposition, allt för att inte fördärva sittandet som också  börjar ta sig. För säkerhets skull körde jag lite stadga i sitt efteråt, just in case… Krypet kändes också rätt ok mestadels, lite hög bak vid några tillfällen – det är verkligen guld värt att ha någon vid sidan som ser och klickar vid rätt tillfälle – jag måste få tag i en sån där spegelplåt!

Avslutade med lilla stegen (till Sassas stora fasa ) och det med en dramatisk inledning… Niska tappade ner hela bakkärran, jag höll tag i henne upptill och Sassa puttade upp henne igen. Trots den lilla incidenten var hon het på att försöka igen och denna gången höll hon sig kvar uppe men koordinationen av bakdelen var högst bristfällig. Den tredje och sista gången visade hon dock nästan lite snudd på flyt och det kändes som en bra avslutning.

Sassa & Wisca redo för lydnadsträning

Sen var det dags för Sassa och Wisca som efter lite uppvärmning skulle köra en tävlingsmässig entré och länka 3 moment. Sassa kände sig inte riktigt nöjd med resultatet och visst har jag sett Wisca gå bättre, men det var ändå inte alls så tokigt! Dessbättre filmade jag ju lite av deras fritt följ så jag tror Sassa blev riktigt nöjd med det hon fick se! Man borde verkligen filma oftare, det är himla nyttigt!

Ro hit med MITT godis!

Ja, det har varit en rolig helg med mycket hundträning – tack Mia och Sassa för det! Nu väntar en HÅRD arbetsvecka, chefen har basunerat ut allmän övertid må-to…

  
Ovido - Quiz & Flashcards