Bloggen

Alla inlägg den 11 augusti 2009

Av Ewa - 11 augusti 2009 20:52

Först och främst vill jag tacka för alla grattis vi fått, det känns som vi presterat något alldeles i hästväg – och det kanske vi också har ! Tack! Det är en härlig känsla att efter mycket om och men kunna ta sig vidare och nu är jag laddad som tusan!

Vi var ute och körde ett träningspass ikväll som gick kanonbra. Vi körde två delar av framåtsändandet: galopp ut + saktagåendet. På det förstnämnda var det full galopp ut till mattan vilket inte var någon självklarhet när vi började, men då jag ökade kvalitén på belöning (från godis till boll) så hände det grejer ! Jag har ju varit väldigt försiktig med att använda boll/slang som belöning men inser nu att hon kan hantera det, så fort grejen försvinner så blir hon åter lugn och fokuserad – det känns hur bra som helst ! Efteråt var det heller inga större problem att gå lugnt.

Tränade också metallapportering (så himla skönt att slippa den tuggvänliga träapporten!) som gick bra, varvade med att klicka såväl innan gripandet samt efter och även vid fotposition. Avslutade med fritt följ som ikväll innehöll många halter och därmed också lika många igångsättanden, hon gick kanoners ! Blir sååå glad! Till helgen måste jag se till att komma ut och spåra och jag ska verkligen göra det utmanande för att hon ska bli mer spårnoga t.ex lägga apporter på stenar och andra ”rundningsvänliga” hinder. Slarva bort pinnar i skogen kan ju vara ödesdigert…

Träapporten - ett minne blott!

Ovido - Quiz & Flashcards