Bloggen

Alla inlägg den 6 augusti 2009

Av Ewa - 6 augusti 2009 23:46

Efter lunchtid idag styrde vi kosan mot Kisa. På vägen till brukshundklubben, för att sammanstråla med deltagare på kennellägret, hade vi ett angenämnt stopp hos min kompis Sanna (eller heter det väninna vid vår ålder?) Dels skulle jag kasta av en massa urväxta kläder för vidare transport till Polen (Sanna har nämligen en bekant som ombesörjer med resorna dit) och dels för att skåda de tre små söta kattungarna! Såväl Pontus som Wictor såg fram mycket emot detta, en egen katt har stått högst upp på önskelistan sedan länge... De tre små krabaterna som mötte oss var helt bedårande , nu återstår det ”endast” att övertala Zedde att vår familj bör utökas med en katt!



Röd kattunge


Grå kattunge


Wictors favorit - den svart/vita

  

När vi kom fram till Kinda BK så var det inte många där, de hade flytt värmen från appellplan och ägnat sig åt skogsaktiviteter istället. Mats och Ivan var där liksom Kjell och Nitro samt två andra deltagare utan Iaxedexare; ja, de hade inte ens schäfer utan malle och grönis. Nitro och Kjell hade gjort ordentliga framsteg sedan jag såg dem sist, de har ju precis som vi haft bekymmer med ljud lite här och där. Idag såg det riktigt bra ut!



Brorsan Nitro med husse Kjell


Niska fick börja med en budföring och sin vana trogen skällde hon på mottagaren (-) och höll bra tempo (+)... Kände mig sedan smart då jag startade upp med apportering följt av hoppet, dessa gick bra men det visade sig att det gått åt lite för mycket krafter där, för på det fria följet var hon helt OFF!!! Hon gick snällt och tyst vid min sida... men sitta vid halt?? Hålla kontakt ??? Glöm det!!! Gick med henne till bilen för att dricka och vila lite, efter ett tag gjorde vi ett nytt försök som gick f*n så mycket bättre! Riktigt bra faktiskt ! Nyttigt för mig att få reda på att även min hund är tagen av värmen och att jag kanske gör klokt i att disponera fartfyllda kraftmoment lite mer omsorgsfullt! Avslutade med kryp som efter en krasslig inledning blev storstilat på slutet = matte übernöjd !


På tal om kryp: jag, som tränar mycket ensam, skulle behöva en sån där spegelliknande plåt. Är det någon som vet var man inskaffar en sådan??? Tacksam för tips! Kjell gav mig också tips hur man kan gå för att lättare se hundens rörelser, med tanke på min hårfärg hade jag inte lyckats klura ut det själv...! Pinsamt är det!


Imorgon fredag kommer jag att sitta av tre timmar på Busfarbiken, alla som varit där en gång vet hur påfrestande det kan vara... Men grabbarna skötte sig exemplariskt idag och jag håller vad jag lovar. Jag tar med min lilla netbook och hoppas på att många uppdaterar sina bloggar ikväll! Blogga, PLEASE!


**************************************************

PS. När Zedde och jag gick en promenad efter middagen sprang som vanligt Niska lös och under all kontroll... När hon rundade ett ”hörn” med högt gräs, så satt det plötsligt an katt där... Katten började illspringa och efter katten illsprang en schäfer. Matte gallskrek, husse busvisslade   – en mindre häck utgjorde en halvhalt i jakten, hunden stannade till och upptäckte plötsligt en gapande husse och matte och  lommade tillbaka... Strax, alldeles strax, ska jag inviga husse i den övriga familjens planer... Wish me good luck! DS.

Ovido - Quiz & Flashcards