Bloggen

Alla inlägg den 26 juli 2009

Av Ewa - 26 juli 2009 22:59

Tog sovmorgon idag, släntrade inte ur sängen förrän kl.10… Å andra sidan var uret 02.30 när jag kröp till kojs efter trevligt umgänge med goda vänner igår kväll. Sedan ”roade” jag mig med att plocka 6l vinbär utan att för den skull plocka busken ren, så himla inspirerande är det ju inte. Tog sen itu med akvariet – det var minst sagt välbehövligt. De röda cikliderna var sjukt galna, de var och nafsade på mina fingrar – hade lätt kunnat fångat dem med händerna… De fick därför lite extra mat att roa sig med istället eftersom jag inte är mycket för att ha närkontakt med firrar ! Eftermiddagen blev slapp och lugn; Pontus och Wictor åkte med en kompis till deras stuga vid havet – de skulle bada och åka båt, Zedde drog iväg till Mantorp-travet.

Lite senare på kvällen träffades Sassa och jag för att träna lite lydnad tillsammans och vi la dessutom ett spår var på gräsmattor till våra hundar. För Niskas och min del var det första gången som vi spårade på gräsmatta och jag måste erkänna att jag var lite skeptisk om det skulle fungera..., men så fort Niska fick på sig selen så var det  förstås en tillräcklig signal på vad som komma skulle och hon imponerade stort på sin förvånade matte . Hon snurrade litegrann ett par gånger men löste det annars galant. Kajsa gick spårnoga, lugnt och metodiskt, Wisca höll god fart idag. Wisca fick också lite extra störningsträning då Jösse hare drog en repa över hennes spår strax innan påsläpp.

Lydnaden gick också bra för samtliga. Niska fick, efter ”godis-urblåsning”, starta upp med apportering.  Även idag var det helt tyst, fantastiskt! Fria följet gick också kanonbra, jag tränade bara en kortare sträcka men såväl halter som igångsättningar fungerade fint utan ljud. Kontakten var det inte heller något fel på trots att det var ”bäddat” för disträ hund med tanke på ny omgivning. Gjorde ett kortare framförgående också, men det var liite bråttom där. Avslutade med krypet som inte gick så bra, hon var lite för på idag och rann iväg… men på det hela taget är jag dock nöjd med min lilla arbetsmyra! Tack Sassa för trevligt sällskap!

Imorgon blir det att infinna sig på jobbet kl.08.00, suck! Får trösta mig med att jag har en veckas semester kvar i alla fall.

Ovido - Quiz & Flashcards