Bloggen

Direktlänk till inlägg 24 maj 2009

Jomen visst, det kunde gå värre…

Av Ewa - 24 maj 2009 23:51

Idag väcktes jag 09.30 av att mobiltelefonen ringde. Det var Annelie som ringde och frågade om hon fick låna Niska. Hon frågade flera gånger om hon ringt och väckt mig, men jag försökte neka till detta – sova så länge? Näää… Men hon hörde att jag ljög. Naturligtvis.

Igår morse blev det ingen sovmorgon. Det var nämligen dags för oss att försöka oss på ett lägrespår igen, denna gången på hemmaplan. Mia och Linda hade åkt ner från Finspång för att heja på oss och Mats/Ivan som skulle vara med på högrespåret.  När vi kom ut till spåret möttes vi av Christer (som har Iaxedex Balder) som var vår spårläggare, precis i höstas. Efter en kortare väntan dök domarparet upp och vi begav oss mot påsläppet. Niska visade spårintresse på vägen dit ut, men när det var dags att skicka ut henne verkade all fokus vara som bortblåst. Hon irrade runt de närmsta 5 metrarna innan hon sist fick fäste och spårade iväg. Vinkeln fixade hon galant och snart dök första pinnen upp. Efter lite lek och godisutdelning var hon på G igen och det dröjde inte länge förrän pinne 2 var i hamn. Sen var det liksom slut…, hon spårade iväg mot vänster, det var drag i linan och hon såg ut att spåra målmedvetet så jag hängde naturligtvis på. Lite senare började hon irra omkring i mindre björksly och jag anade att detta var fel, ropade tillbaka henne och begav oss åt det håll vi senast hade haft spåret. Hon rörde sig vida omkring och letade efter spåret men fick aldrig något fäste, till sist började tiden tryta och jag insåg att det åter igen var kört. Tråkigt!


Fel spårpinne...


När vi kom tillbaka till bilen frågade Christer om jag ville gå spåret igen, resten så att säga, och det ville jag naturligtvis göra. Vi hoppade på efter första vinkeln och passerade där pinne 1 och 2 legat. Efter det fortsatte hon sedan rakt fram denna gång, alltså INTE åt vänster… Hade vi bara kommit lite längre ut när hon letade sist, så borde hon kunnat få nos på det igen. Så kan man naturligtvis enkelt spekulera när man har facit i hand… Hon slog lite fel i ett par vinklar och gick inte noggrant i spårets kärna utan passerade t.ex på fel sidor om stenar och stubbar, och vid sista vinkeln ville hon vinda in spåret och gena, men lyckades dock hitta resterande pinnar.

Från och med nu kommer det tränas på att få ner nosen och bli mer noggrann, hon ska inte få röra sig framåt såvida hon inte fått fäste ordentligt – för då kan det gå som det gjorde igår!

I väntan på att alla ekipage skulle komma hem från skogen tränade Mia, Linda och jag lite lydnad. Niska gick riktigt fint idag, så hade vi kommit runt spåret hade det kanske inte varit omöjligt att vi klarat oss…, spekulationer igen!

Ikväll var jag ute och la två spår till henne, ett på en vall och det andra i skogen, båda ca 250m och med två apporter vardera samt bitvis stråk med godis. Jag hade min plan klar – hon skulle inte få gå iväg förrän hon doppat ner lilla nosen i backen och givetvis i spåret. Nu spårade hon enligt alla mina önskemål, så det var bara hänga på! Hon gick jättefint i spåret, missade inga godisbitar, vinklar eller apporter – nästan irriterande duktig! That’s life!

 
 
Ingen bild

Sassa

25 maj 2009 07:35

Jaa, är det inte det ena att träna på så har man ju alltid det andra....!
Men kul ändå att du är envis och försöker med en ny strategi, det kommer att gå galant, för spårintresse har hon ju!!
Höres!

 
Ingen bild

Mia

25 maj 2009 11:52

Tack för en trevlig dag trots att jag hade hoppats o oxå trodde på uppflyttning. Nu är det väl bara att nöta på lite spår o lydnad fram till höstens tävlingar. :)
Ha det bra! Vi ses!

 
Ingen bild

mats axelsson

25 maj 2009 19:51

Synd på tävlingen.Men skönt att träningsspåren gick bra:) Vi får komma igen till höstens tävlingar både du och jag.
Ha det bra vi hörs!

 
Annica och Ilka

Annica och Ilka

31 maj 2009 20:33

Åh, vad tråkigt med spåret. Men det är bara på't igen. Kul att lydnaden går så bra!!!//Ha det gött!!!

http://blogtown.se/profile.php?id=Nican

 
love

love

6 juni 2009 07:28

Vad fin blogg du har!

http://aik-.bloggagratis.se

 
Elsa

Elsa

8 juni 2009 08:46

Synd att det inte blir som du vill på tävling. Men fortsätter det att gå bra på träning så kommer det på tävling säkert ge med sig.

http://melviona.3w.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 31 december 2011 12:01


Bloggen flyttar: http://rosconis2.wordpress.com/           Gott Nytt 2012!!! ...

Av Ewa - 15 september 2011 23:33


Livet rullar på, alldeles för fort känns det som.... För sönerna är skolan nu i full gång och läxorna duggar tätt, dessutom har innebandysäsongen satt fart med två träningskvällar per barn och vecka. Naturligtvis innebär det en liten minskning när de...

Av Ewa - 20 augusti 2011 23:30

Igår var det EFiT. Det var också den blötaste fredagen på väldigt länge...         ...

Av Ewa - 18 augusti 2011 23:00


Överskriften med utropstecken är motiverad - det var inte igår som jag var på klubben och tränade.... Vi hade stämt träff med Mats. Han jobbar och bor i stan en tid framöver, så det lär nog bli en del samträningar under tiden :)   Niska och Ivan ...

Av Ewa - 13 augusti 2011 19:48

Frågar man Niska om de två senaste veckorna kännts som en evighet, så svarar hon säkerligen ja på den frågan!! Igår var det dags att klippa bort stygnen och i och med detta så slipper hon också tratten. Hon verkade fatta ganska snabbt att hon var "fr...

Ovido - Quiz & Flashcards